Freinet: wat is dat?
🌀 Leren vanuit het leven zelf
Freinetonderwijs vertrekt vanuit de leefwereld van kinderen. Célestin Freinet, een Franse onderwijzer (1920), zag hoe kinderen het diepst leren wanneer ze zélf mogen ontdekken, proberen en creëren. Niet louter werkblaadjes en instructielessen, maar ook échte ervaringen, met hun hoofd, hart en handen. Leren gebeurt in context, met zingeving en betrokkenheid.
🗣️ Stem en initiatief van kinderen
Kinderen hebben een actieve rol in hun leerproces. Ze denken mee, nemen initiatief en maken keuzes. Via technieken zoals de vrije tekst, klasraad of projectwerk leren ze zich uitdrukken, luisteren naar elkaar en samen bouwen aan iets dat groter is dan henzelf. Zo worden ze mede-eigenaar van hun leerpad.
🌱 De klas als mini-samenleving
Een Freinetklas is een leefgroep: een veilige plek waar kinderen samenwerken, overleggen, plannen, conflicten leren hanteren en verantwoordelijkheid dragen. De leerkracht staat niet boven de groep, maar ín de groep – als begeleider die observeert, ondersteunt en richting geeft waar nodig.
🔍 Onderzoekend en coöperatief leren
Kinderen leren niet in hokjes, maar in samenhang. Via onderzoeksvragen, klasgesprekken en projecten duiken ze in thema’s die hen boeien en uitdagen. Ze leren plannen, samenwerken, zoeken naar informatie, kritisch denken en creatief oplossen. Niet omdat het toevallig in een handboek staat, maar omdat het betekenisvol is.
🎨 Ruimte voor creatie en expressie
Tekenen, schrijven, bouwen, uitvinden, toneel spelen, muziek maken — expressie krijgt een volwaardige plek binnen onze vrije werktijd. Kinderen tonen wat ze kunnen, verbeelden wat ze voelen en ontdekken zo hun unieke stem.
🌍 Verbonden met de wereld
Freinetkinderen leren niet enkel over de wereld, ze doen mee. Ze trekken naar buiten, verkennen hun buurt, ontmoeten mensen en brengen wat ze leren terug naar de klas. Zo groeit hun verbondenheid met de samenleving en leren ze actief burgerschap van jongs af aan.
Freinet bij ons op school
🏡Een warme plek waar leren leeft
Bij Freinet Context brengen we die visie elke dag tot leven. Onze school is een warme en bruisende leeromgeving waar kinderen van 0 tot 12 jaar spelend, onderzoekend en ervaringsgericht leren. Ze krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken, initiatief te nemen en na te denken over hun leerproces. Zo worden ze zelfstandiger en ontwikkelen ze essentiële vaardigheden zoals plannen, doorzetten en samenwerken.
🧠❤️👐Leren met hoofd, hart en handen
Kinderen ontdekken hun talenten in echte, betekenisvolle contexten: een techniekatelier, een project rond verkeer in de buurt, een zelfgeorganiseerde tentoonstelling over het heelal, een moestuin op de speelplaats... Leren gebeurt niet alleen in de klas, maar ook buiten, in de natuur en in de samenleving. Leren gebeurt niet alleen uit een boek, maar ook door interviews, werkstukken, ateliers, onderzoek, buurtwandeling, vrije tekst...
🤝Samen school maken
Freinet Context is méér dan een schoolgebouw. We zijn een plek waar ouders, leerkrachten, kinderen én de buurt elkaar ontmoeten en samen school maken. Via projecten, oudermomenten en samenwerking met vrijwilligers bouwen we aan een gemeenschap waar iedereen bijdraagt aan het leerproces. We worden versterkt door een zorgteam en externe partners die zorgen voor een inclusieve en warme werking.
🌍Groeien tot bewuste burgers
We bereiden kinderen voor op de wereld van morgen. Dat doen we door hen te leren kritisch denken, zorg te dragen voor elkaar en hun omgeving, en bewust keuzes te maken. Buiten leren en verbondenheid met de natuur zijn geen extraatjes, maar een vast deel van ons dagelijkse ritme.